Een complete SEO checklist

jul 15, 2023

Lees hier meer informatie hoe u uw website hoger kan krijgen in Google. Het is niet altijd gemakkelijk en tijdrovend, maar het resultaat levert wel meer klanten op. Anderzijds kan u dit laten doen door ons, wij kennen ons vak.

SEO: Zoekmachine optimalisatie voor Google

Zoekmachineoptimalisatie is een belangrijke vereiste voor websites geworden. Het is niet langer optioneel.

Samen met alle factoren die een goede website vormen, is het denken over SEO of ‘organisch zoeken‘ een gegeven voor een nieuwe site en belangrijk binnen de meeste digitale marketingplannen.
We zijn veel verder dan het tijdperk van “als je het bouwt, zullen ze komen”, in termen van website denken.

Vanwege de concurrerende ruis en focussen, wil ik je een seo checklist geven om als website eigenaar te gebruiken om de belangrijke aspecten van SEO te bespreken die je nu kunt behandelen en verder te bouwen.

Ik heb de aspecten van SEO onderverdeeld in de aspecten die ik traditioneel in mijn proces hanteer, waaronder:

Technische SEO
Op pagina
externe SEO

 

Technische SEO

Voordat u zich concentreert op de specifieke inhoud die u in de zoekmachines wilt rangschikken, moet u ervoor zorgen dat uw site kan worden geïndexeerd en gecrawld.
Dit valt allemaal in de categorie van technische SEO.

Gratis rapportage platforms

Begin door ervoor te zorgen dat Google Search Console, Bing Webmaster Tools, Google Analytics en Google Tag Manager zijn gekoppeld aan uw site.
Deze hulpmiddelen bieden allemaal geweldige diagnostische en analytische gegevens en helpen u daarbij.

XML-sitemap

Dit is een inhoudsopgave voor uw website. Het sitemapbestand is de moderne manier om uw pagina’s ‘aan te bieden’ aan de zoekmachines.

De meeste websiteplatforms hebben dit ingebouwd of hebben plug-ins / invoegtoepassingen die een dynamische sitemap maken die synchroon blijft met de pagina’s op uw site. In het slechtste geval zou u op zijn minst een statische moeten hebben die u kunt genereren via een aantal gratis hulpmiddelen.

robots.txt

Dit bestand geeft instructies aan de zoekmachines op welke pagina’s of delen van de site ze niet moeten indexeren. Standaard zullen de zoekmachines naar alle inhoud kijken die ze kunnen vinden.

Zelfs als u de zoekmachines niet wilt laten indexeren van pagina’s op uw site, zorg er dan voor dat dit bestand:

– Accuraat is.
– Valideert in Google Search Console en Bing Webmaster Tools.

domeinen

Als u meer dan alleen uw primaire domeinnaam bezit, zorg er dan voor dat u weet wat elk van uw aanvullende domeinnamen aan het doen zijn. Als ze geparkeerd staan ​​en niet in gebruik zijn, is dat prima.

Als ze doorverwijzen naar uw website, controleer dan of ze ernaar 301 omleiden (in tegenstelling tot de site of een 302-omleiding). Dit kan een snel gebied zijn om eenvoudigweg te controleren en verder te gaan, maar mis het niet, want het kan problemen veroorzaken met dubbele inhoud en verwarring over welke domeinnaam de echte is.

Site-architectuur

Hoe meer hiërarchie en structuur u kunt inbouwen in uw navigatie en delen van uw site, hoe beter. Dit zal de gebruikers en de zoekmachines ten goede komen en de georganiseerde onderwerpen en inhoud presenteren (daarover later meer). Het is een geweldig doel om uw structuur en URL’s overeen te laten komen met de letterlijke pagina en bestandsstructuur van inhoud op de site.

Het goed in kaart brengen van uw site structuur of sitemap is een goed startpunt. Het dwingt je na te denken over de inhoud, hoe je bepaalde aspecten van je site prioriteit geeft en hoe je je gebruikers (en de zoekmachines) erdoorheen wilt leiden.

Snelheid

De zoekmachines hebben in de loop der jaren gewerkt om paginasnelheid op te nemen in hun rang orde factoren.
Zoek naar manieren om het gebruik van JavaScript en zware stukjes code in uw pagina’s tot een minimum te beperken en manieren te vinden om externe elementen te cachen.

Er zijn enkele geweldige ontwikkelaarstools die u kunnen helpen bij het identificeren van de juiste gebieden om te optimaliseren in uw eigen website om uw laadtijden van de pagina naar een concurrerend niveau te brengen.

Mobile-Friendly

Het is een gegeven dat een website mobielvriendelijk moeten zijn. 

Zorg ervoor dat u deze door de mobielvriendelijke test van Google voert. Voer ook zoveel mogelijk testen uit van gebruikerservaringen (UX) om te zorgen dat deze echt werken voor uw gebruikers op alle apparaten die u verwacht te gebruiken.

SSL

Naast mobiele-vriendelijke en snelle websites, het hebben van een beveiligde site is belangrijk. Als uw website geen SSL-code heeft, kunt u mogelijk gebruikers kwijtraken voordat ze uw site bezoeken wanneer ze een beveiligingswaarschuwing zien in Chrome of andere browsers.

Zorg voor vertrouwen in uw website door de typisch eenvoudige stap te nemen om een ​​SSL-certificering op uw site te implementeren.

Plug-ins, add-ons of extensies

Als u een contentbeheersysteem (CMS) gebruikt, is de kans groot dat u al plug-ins of andere code-extensies gebruikt die u vertrouwt. De meeste platforms hebben hulpmiddelen die u aan uw site kunt toevoegen en die aanvullende controle over SEO- en analysefuncties bieden.

Of het nu WordPress SEO-plug-ins zijn of anderen voor Drupal, Magento, enz., U zou moeten kijken naar vertrouwde plug-ins die u maximale controle en functionaliteit geven.

Op pagina

De meeste mensen denken vaak aan factoren op de pagina (bijvoorbeeld zoekwoorden, inhoud, title-tags) wanneer SEO wordt genoemd. De dagen van het optimaliseren van slechts enkele delen van pagina’s of websites zijn echter verdwenen.

De zoekmachines geven meer om context dan alleen zoekwoorden, dus wees niet geneigd om alleen metatags of inhoud bij te werken en verder te gaan.

De manier waarop we context opbouwen, is alle elementen op de pagina binnen een pagina en vervolgens nadenken over hoe pagina’s zich tot elkaar verhouden binnen de secties en navigatie van de site.

Trefwoorden en onderwerpen

Voordat je je echt kunt concentreren op het bouwen van een context, moet je weten waarvoor je het wilt bouwen. Als u geen zoekwoordonderzoek of breder onderzoek naar uw doelgroepen heeft uitgevoerd, moet u hier pauzeren en enige tijd nemen om te achterhalen welke onderwerpen en zinsdelen uw doelgroep zal gebruiken om uw website te vinden.

Houd er rekening mee dat de dagen waarin termen in pagina’s of tags worden gevuld, al lang voorbij zijn.

We moeten SEO-tools gebruiken om de juiste termen, zinsdelen en onderwerpen te vinden die aansluiten bij wat we doen. Vanaf daar kunnen we afzonderlijke woorden doornemen om toe te passen in de sitearchitectuur.

Kortom, u moet de voorwaarden weten die er toe doen, deze toewijzen aan uw inhoud en vervolgens aan de slag gaan met de rest van de lijst met on-page factoren die u moet volgen.

Inhoud

Inhoud nodig om relevantie te tonen.

Als u weinig woorden en aspecten op uw website hebt, is het moeilijk om te concurreren met sites die robuust en vol met inhoud zijn. Meer is niet altijd beter, want hoge kwaliteit slaat absoluut hoog. Maar als je beide kunt bereiken, ben je op een nog betere plek.

Rijke inhoud geschreven voor gebruikers die resoneert met hen en is duidelijk voor de zoekmachines is waar je wint. Laat u niet verleiden om verouderde tactieken te gebruiken die de gebruikerservaring schaden en u in gevaar brengen met de zoekmachines.

URL

Dit is het eerste element van een pagina dat soms over het hoofd wordt gezien. De zoekmachines kunnen prima lelijke, gefacetteerde URL’s indexeren.

De URL is echter een kans om een ​​overzichtelijke directorystructuur te presenteren met trefwoorden en context over waar de pagina over gaat. Mis niet de mogelijkheid van uw site kunt u de URL-paden aan te passen.

Titel

Nogmaals, het title-tag alleen gaat niet veel voor je doen. U moet echter voor elke pagina een relevante, unieke tag hebben.

Houd rekening met de beste werkwijzen voor de lengte en de zoekwoorden die het meest relevant zijn voor het paginathema en schrijf en implementeer statische tags of zorg ervoor dat u dynamische formules gebruikt om de titel te vullen.

Meta omschrijving

Net als de title-tag moeten we voor elke pagina een aangepaste en lokaal relevante metabeschrijving hebben. Of het nu statisch of dynamisch is, zorg ervoor dat het nuttig is voor de gebruiker, bevat sleutelwoorden die relevant zijn voor de inhoud en helpt bij het opbouwen van context met het title-label.

Hoofdingen

Hoofdingen of “H” -tags worden in belang besproken voor SEO. Nogmaals, ik ben niet gericht op een enkel element, maar hoe alle elementen samenwerken om context te creëren.

Als u koptags kunt gebruiken, doe dit dan op een georganiseerde manier en zorg ervoor dat ze relevante trefwoorden gebruiken. Probeer slechts één H1-tag te gebruiken en laat deze de eerste zijn.

Vaak gebruiken websiteplatforms of ontwikkelaars deze voor CSS-doeleinden, dus misschien heb je geen H1-tag op een pagina en een stapel H6-tags. Houd hier rekening mee en hoe ze verweven zijn met je code en inhoud.

Afbeelding Alt Attributen

Een van de grootste rode vlaggen die ik krijg als gevolg van de toegankelijkheid en rapportagetools op de pagina voor audits ontbreekt alt-tekst. Alt-tekst helpt de zoekmachines om te begrijpen waar een afbeelding over gaat.

Dit is een andere mogelijkheid om trefwoorden naar een pagina te vertalen. Bovendien moet u rekening houden met diegenen in uw publiek die mogelijk een schermlezer gebruiken en ervoor zorgen dat uw site volledig toegankelijk is.

 

externe SEO

Dit is de bonussectie.

Externe factoren zijn zaken die u niet kunt controleren op uw website en die niet noodzakelijkerwijs in een checklist vallen. Ik zou echter nalatig zijn als ik zei dat alles wat je hoeft te doen is de indexering en on-page elementen in orde brengen en dat je naar de top van de zoekmachines gaat stijgen.

On-page factoren beïnvloeden de relevantie en het vertrouwen van uw inhoud voor de zoekmachines. Externe factoren beïnvloeden uw “authority” -status en valideren uw site als de materiedeskundige.

Links

Inkomende links (a.k.a., backlinks) naar uw website van geloofwaardige en gezaghebbende websites spelen een grote rol in SEO. Ook belangrijk zijn niet-gekoppelde merkvermeldingen (a.k.a., citaten) en hoeveel er op het internet over uw website wordt gesproken.

Er valt veel te zeggen over het maken van geweldige inhoud die mensen van nature willen koppelen. Om je geweldige content aan te vullen, doet het geen pijn om te zoeken naar geweldige bronnen van kwaliteitslinks door natuurlijke relaties, accreditatie en mogelijke verkeersbronnen in jouw branche.

U wilt uw inspanningen concentreren op kwaliteitsbronnen die relevant zijn voor uw onderwerp – en nooit betalen voor een link op een manier die in strijd is met de respectieve richtlijnen van de zoekmachines.

Local Search

Als u een fysiek bedrijf hebt, zijn lokale directory- en zoeksite-citaties de sleutelwoorden.

Hoewel het claimen en correct bezitten van uw vermelding helpt om uw merk op een basisniveau te beschermen, moet u ervoor zorgen dat uw naam, adres en telefoonnummer (NAP-gegevens) nauwkeurig en consistent zijn op alle lokale en sociale directory listing sites die relevant zijn.

Er is een volledig lokaal directory-ecosysteem en als u op zijn minst NAP-gegevens kunt verwerken, bouwt u een goede basis.

Sociale media

Sociale media kunnen ook uw inspanningen op het gebied van SEO (en andere digitale marketing) verbeteren, ook al heeft dit geen directe invloed op uw ranglijst.

Ervoor zorgen dat uw website linkt naar uw eigen en actieve sociale media-accounts en vice versa is een belangrijke eerste stap.

Buiten dat, moet u ervoor zorgen dat uw niveau van betrokkenheid op hetzelfde niveau ligt als die van uw vooraanstaande leeftijdsgenoten. Dit is een relatieve schaal, maar door te begrijpen wat uw concurrentie aan het doen is, kunt u ervoor zorgen dat het SEO-aspect van sociale aspecten wordt gedekt.

Conclusie

Het optimaliseren van uw website is niet snel, eenvoudig of een eenmalige aangelegenheid. Maar je moet ergens beginnen.

Als u uw technische SEO en on-page optimalisatie onder de knie kunt krijgen en de juiste externe factoren kunt beïnvloeden, stelt u uw website in voor succes

Neem contact met ons op

Neem contact met ons zodat we ook uw website hoog in Google kunnen ranken.

Contacteer ons voor meer info